A A A K K K
для людей з порушеннями зору
Кищенецький заклад загальної середньої освіти І-ІII ступенів
Маньківської селищної ради Черкаської області

Біологія 6 клас

Дата: 03.12.2020 12:59
Кількість переглядів: 5755

Тема: КОРІНЬУДОВА І ФУНКЦІЇ

Мета : освітня – ознайомити учнів з основними функціями кореня та особливостями його будови, значенням кореня для життєдіяльності рослин;

розвиваюча – розвивати навички спостереження, вміння робити висновки та використовувати раніше вивчений матеріал;

виховна – виховувати розуміння взаємопов?язаності всіх процесів, що відбуваються на планеті із життєдіяльністю живих організмів.

Тип уроку. Засвоєння нових знань.

Матеріали та обладнання: схеми, малюнки, таблиці, презентація.

Основні поняття та терміни: корінь,кореневий чохлик, зона поділу, зона розтягування, зона всмоктування, провідна зона.

 

   Епіграф уроку:          Працюватимем старанно, 
                                                     Щоб почути у кінці, 
                                                     Що у нашім 6 класі 
                                                     учні просто молодці

 

ХІД УРОКУ

І . Організаційна частина ( привітання, налаштування учнів на позитивний настрій).

Ось і все дзвенить  дзвінок,

В готі йде до  нас урок.

Щоб тему нову з біології вивчати ,

Свої знання слід показати.

Сьогодні на уроці нам потрібні:

- голова,щоб думати;

- вушка щоб слухати;

- оченята , щоб спостерігати;

- ротик ,щоб висловлювати думку;
І
I. Актуалізація опорних знань учнів.
Гра «Літачок»

  1. Яка наука вивчає рослини?( Ботаніка)
  2. Що називають тканиною?
  3. Назвіть типи рослинних тканин?
  4. Які є основні типи рухів рослин?
  5. Назвіть вегетативні органи рослини?
  6. Що таке фотосинтез?
  7. Назвіть основні функції рослинних тканин.

 

 

Встановлення відповідності між назвою тканини та її функцією письмово за індивідуальними картками.
Тканина                                Функція тканини
А твірна                                    1 захищає рослину від несприятливих зовнішніх

Б основна                                    впливів та ушкоджень
В покривна                                  2 дає початок усім іншим тканинам рослини
Г провідна                                  3 надає органам міцності та пружності
Д механічна                                 4 у клітинах тканини здійснюється фотосинтез
                                                       5 слугує для транспорту по рослині поживних    

                                                        речовин,    розчинених у воді

Кросворд.

1. Сукупність клітин, спільних за походженням, особливості будови яких пов’язані виконанням певної функції організму (тканина)

2. Тканина, яка створює внутрішній простір організму рослини, виконує запасальну функцію (основна)

3. Тканина, яка забезпечує транспорт речовин в організмі рослини (провідна)

4. Тканина, яка забезпечує міцність рослинного організму, є опорою. (механічна)

5. Тканина, яка забезпечує ріст рослини, складається з живих клітин, які активно діляться. (твірна)

6. Тип тканини, яка розташована на верхівці органів, які ростуть. (апікальна)

кросворд

II. Мотивація навчальної діяльності учнів, повідомлення тема і завдань уроку.

Під час літніх канікул вам, імовірно, не один раз доводилося бувати в парку, лісі, садку, на луках, гуляти берегом річки, озера - всюди трапляються рослини: дерева, кущі, трави, зеленіє і тремтить під поривом вітру листя, радують очі різноманітні квіти - краса на землі! Чи замислювалися ви про те, що в цих дерев, кущів, трав під землею? Що підтримує, годує, напуває і дає змогу квітнути цій наземній красі? Так, саме корені. А що в них цікавого - завжди під землею, завжди в темряві? Хіба можна порівняти красу надземної частини рослини з підземною? Поміркуймо і з'ясуймо, чи могла б існувати ця надземна краса без невтомної роботи непоказних працівників підземелля. Чому рослини не можуть без них існувати?

Завдання уроку.
1. З'ясувати особливості зовнішньої будови кореня.
2. Визначити, з яких ділянок складається корінь.
3. Яку будову мають ці ділянки і яку функцію вони виконують?
III. Вивчення нового матеріалу.
1. Корінь –
це підземний  вегетативний  орган рослини.

2 Вправа«Асоціативний кущ» вчитель записує на дошці, а учні у робочих зошитах

Корінь. Види коренів. Типи кореневих систем. Видозміни коренів
3. Розповідь  про будову кореня з елементами бесіди, робота з мал. 97-98 у підручнику  (с. 87),  з одночасним заповненням робочого зошита на ст..41.

Корінь, як і решта органів рослини, має клітинну будову. За особливостями будови та функцій його клітин розрізняють ділянки, або зони кореня. Це добре видно на молодих коренях цибулі, квасолі тощо.

Верхівку кореня захищає кореневий чохлик. Він складається із декількох шарів клітин. У глибині кореневого чохлика клітини містять рухомі крохмальні зерна, які під дією сили тяжіння опускаються на нижню частину клітинної мембрани і, тиснучи на неї,  дозволяють кореню «визначити» де верх і низ. Клітини кореневого чохлика поступово відмирають і злущуються, виділяючи слиз, завдяки чому полегшується просування кореня в ґрунті. Кореневий чохлик настільки тонкий і малий, що його важко побачити неозброєним оком. Лише у деяких рослин із повітряними коренями він добре помітний. Кореневого чохлика не мають водяні рослини: ряска мала, жабурник звичайний тощо. Подумайте, чому.

Над чохликом знаходиться зона поділу, утворена клітинами твірної тканини. Пригадайте, які особливості мають клітини цієї тканини та зробіть припущення про те , яку функцію виконує ця ділянка кореня? (Клітини постійно діляться, забезпечує утворення нових тканин).

Вище від неї розташована зона розтягування, клітини якої витягнуті, мають однакові розміри та форму. Завдяки цій зоні збільшується довжина кореня, відбувається його ріст.

Ще далі від верхівки кореня розміщена всисна зона. Ця ділянка кореня сягає 0,5-1,5 см. Функцію всмоктування води і мінеральних речовин із ґрунту здійснюють тут кореневі волоски -довгі вирости зовнішніх клітин кореня. Клітинні оболонки кореневих волосків слизуваті і клейкі. Вони щільно облягають часточки ґрунту і міцно прилипають до них.

Кореневі волоски поглинають воду з розчиненими в ній мінеральними речовинами з ґрунту. На поперечному перерізі кореня в цій зоні видно, що під шкірочкою розташована кора, складена багатьма шарами клітин основної тканини. Вона передає воду до центральної частини кореня, яку називають центральним цилін­дром. Кора також запасає поживні речовини.

У центральному циліндрі розміщений єдиний провідний пучок, що містить провідну тканину. Які різновиди провідної тканини вам відомі? Рух яких речовин вони забезпечують? (Судинами рухаються вода і розчинені мінеральні речовини від кореня до органів. Ситоподібні трубки забезпечують низхідний рух органічних речовин). Провідний пучок забезпечує транспорт речовин вздовж кореня.

За всисною зоною розміщена провідна зона, або зона бічних коренів. Вона розташована над кореневими волосками і сягає місця переходу кореня в стебло. Це найдовша ділянка кореня. Нею рухаються вода і мінеральні речовини від кореня до стебла, а органічні речовини - від листків до кореня рослини. У цій зоні корінь починає розгалужуватися, утворюються бічні корені.

Фізкультхвилинка

Гра « До сонечка»

Уявіть себе квіточкою ,що тягне руки листя  до сонця . А зараз ,якщо ви згодні з твердженням, тягнемось до сонця, а якщо ні руки листя не піднімаємо.

    1. Рослина – це цілісний організм?( так)
    2. Корінь виконує функцію фотосинтезу? –
    3. Корінь це вегетативний орган рослин?+
    4. Листки розташовані на корені?-
    5. Зана кореневих волосків виконує функцію поглинання води та поживних речовин?+
    6. Кореневий чохлик вкритий кутикулою?-

Методика «Дослідницька лабораторія»

Лабораторне дослідження «Будова кореня»

Мета: розглянути будову кореня та визначити його пристосування до мінерального живлення та росту.

ІV. Узагальнення і систематизація знань

  1. Мозковий штурм
  • Чому кореневі волоски завжди утворюються близько до кінчика кореня?
  • Який саджанець яблуні: з довгим товстим корінням чи безліччю молодих тоненьких корінців – краще обрати для висадки в грунт? Чому?

Гра «Так чи ні?» (слід вказати правильне твердження):

1) Корінь – орган рослини, що може рости тільки в ґрунті. (ні)

2) У всіх покритонасінних рослин є головний корінь. (так)

3) Зародковий корінець дає початок головному кореню. (так)

4) Бічні корені існують тільки в мичкуватій кореневій системі. (ні)

5) Той самий вид рослин, але в різних ґрунтах буде мати різний тип кореневої системи. (ні)

6) Той самий вид рослин, але в різних ґрунтах буде мати різну величину кореневої системи. (так)

7) У разі підгортання рослин розвиваються додаткові корені. (так)

8) Одна із функцій кореня – утримання рослини на субстраті. (так)

9) Корені причіпки вбирають воду і мінеральні речовини (ні)

10) Корінь може брати участь у вегетативному розмноженні рослини. (так, кореневі бульби)

11) Кореневі бульби виникають на додаткових коренях з метою накопичення поживних речовин (так)

12) Дворічні овочеві рослини часто мають коренеплід (так)

 

Підпишіть зони кореня

 


V.Підсумок уроку.

Обговорення питань для формулювання висновку:

1. Які зони утворюють корінь?

 2. У якій послідовності вони розташовані?

 3. Які функції вони виконуют?
VII. Рефлексія.
VIII. Повідомлення домашнього завдання:

Опрацювати текст і малюнки § 23.

Підготуйте інформацію на тему: Добрива – помічники чи шкідники у сільському господарстві?

 


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора